(Kirjoitin jo 12.9, mutta en sanut julkaistua nettiongelmien vuoksi)
Kokeilin kynttilän valamista.
Leikkasin muovisen mehupullon yläosan pois. Kannatti valita aika "lepru" pullo, jämäkkä ei tässä tapauksessa ole hyvä!
Kiinnitin sydänlangan kruunukorkkiin ja tipautin mehupullon pohjalle. (olisi kannattanut laitaa korkkiin karhutarraa, jotta se olisi varmasti pysynyt oikealla kohdalla!) Sydänlangan yläpään kiepautin hammastikun ympäri ja asetin tikun pullon reunojen yli, niin että lanka jäi keskelle.
Sulatin punaisia jämiä ulkotuliastiassa, ihan vain hellalla,
pieniä määriä kerrallaan. Kaatelin sulaa kynttilämassaa
pikkuhiljaa pulloon. Kaatamisessa pitää olla varovainen, sillä jos massa valuu pitkin reunaa, niin pian hella käryää. Ei mitenkään oikeaoppista, mutta pikakoleiluna ihan ok.
Kun pullo oli täynnä, jätin jähmettymään. Seuraavan päivänä kuorin pullon pois kynttilän ympäriltä. (tässä ohuen muovin etu!)
Mielestäni kynttilästä tuli hieno! Väri on herkullinen, ja malli tulee sellainen kuin pullo on.