sunnuntai 7. lokakuuta 2012

Korut esille!

Korut olisi kiva saada kauniisti esille muulloinkin kuin niitä käyttäessä. Niinpä hankin korutelineen, johon koruja saattoi ripustaa. Mutta ei täyteen ahdettu koruteline kovin kauniilta näyttänyt - ja itse asiassa se näytti aika surulliselta vajaanakin. Siispä kokeilemaan luovempia ratkaisuja!

Sormuksille oma talo: (ja vähän muullekin pikkusälälle!)

Ostin kerran kirpparilta pari isoa lasikantta, jotka eivät kuitenkaan sopineet purkkeihini. Yksi pienempi kansi oli jo aiemmin jäänyt orvoksi. Ne ovat kauniita rannerengastelineitä! 


Lopuksi vielä makuuhuoneen lokerikko, jossa korvakorurasiat ja muut ovat järjestyksessä ja sopivasti esillä. 


Kuvien laatu voisi olla parempi, mutta ideahan on tärkein! 

tiistai 2. lokakuuta 2012

Samoja ideoita

Huomasin muutamassa blogissa vierailtuani, että samoja ajatuksia on nyt ilmassa!

Raanut ja ryijyt on nyt muotia! Ostin elokuussa villaraanun, mutta en ajatellut sitä matoksi laittaa, vaan sohvan päälle suojaksi ja koristeeksi. On vain odottanut tuuletusta!

Tässä se nyt on, sohvan päällä kaunistuksena ja lämmittää ihanasti päiväunilla!



Muutama päivä sitten otin ja hajotin kesän ajan yrttilaatikkona palvelleen mansikkalaatikon.

Pohja jo poistettu:

Niitit oli yllättävän tiukassa.

Voimaa joutui käyttämään aika paljon.....

 ...ennenkuin laatikko oli osina!
Voimankäytön seurauksena sivukappaleet kärsivät...

Tänään sitten luin vinkin, että tällaisesta laatikosta saa kätevän pikkuhyllyn! Eipä tullut itselle mieleen. No onneksi laatikoita on vielä!

sunnuntai 30. syyskuuta 2012

Harmaata lautaa....

Tämän "projektin" olen aloittanut jo kauan sitten, mutta kesken on jäänyt.... Tästä on kuitenkin hyvä jatkaa!

Minulla oli pätkä harmaantunutta lautaa. Sahailin sen sopivan mittaisiksi paloiksi, n. 20 - 25 cm. Pinta oli likaisen oloinen ja "nukkaantunut", niinpä pesin juuriharjan ja veden kanssa pinnan puhtaaksi, samalla pinta myös vaaleni, ja puun syyt tulivat paremmin näkyviin, kun pehmennyt puuaines lähti pois.
Kuivattelin laudan pätkät ja lopuksi kiinnitin pienet taulukoulut takapuolelle.

Etupuolet:

















Kaunistahan vanha puu on ihan sellaisenaankin, mutta kyllä näistä olisi tarkoitus tehdä tauluja lisäämällä jotain tuohon pinnalle, mutta en ole vielä keksinyt mikä olisi se sopiva....


perjantai 21. syyskuuta 2012

Pimennossa


Netti on edelleen toiminut huonosti! Välillä toimii, mutta siten kun alan tekemään jotain, niin yhteys katkeaa!
Tuunailemaankaan en pahemmin ole ehtinyt, mutta antaa idoiden muhia!

Eilen illalla kotiin tulessa olin aivan uupunut ja kaipasin jotain makeaa. Jääkaapissa oli valmista kinuskikastiketta, mutta ei sitä paljaaltaan voi syödä! Marjat pakastimessa jäässä, ei jäätelöä, sitruunakiisselinkin olin jo syönyt.....

Omena!
Kuorin vihreän omenan ja leikkasin lohkoiksi kuin piirakkaan. Siemenkodat tietysti pois!
Kauniisti lautaselle kukan muotoon ja minuutiksi mikroon. Kääntely ja puoli minuuttia lisää aikaa.
Päälle kanelia - oho, vähän humpsahti! -  ja reilusti kinuskikastiketta. Iltaherkku on valmis! ;)


Jouluinen kynttilä! ;-)

(Kirjoitin jo 12.9, mutta en sanut julkaistua nettiongelmien vuoksi)

Kokeilin kynttilän valamista.
Leikkasin muovisen mehupullon yläosan pois. Kannatti valita aika "lepru" pullo, jämäkkä ei tässä tapauksessa ole hyvä!
Kiinnitin sydänlangan kruunukorkkiin ja tipautin mehupullon pohjalle. (olisi kannattanut laitaa korkkiin karhutarraa, jotta se olisi varmasti pysynyt oikealla kohdalla!) Sydänlangan yläpään kiepautin hammastikun ympäri ja asetin tikun pullon reunojen yli, niin että lanka jäi keskelle.

Sulatin punaisia jämiä ulkotuliastiassa, ihan vain hellalla,
pieniä määriä kerrallaan. Kaatelin sulaa kynttilämassaa
pikkuhiljaa pulloon. Kaatamisessa pitää olla varovainen, sillä jos massa valuu pitkin reunaa, niin pian hella käryää. Ei mitenkään oikeaoppista, mutta pikakoleiluna ihan ok.

Kun pullo oli täynnä, jätin jähmettymään. Seuraavan päivänä kuorin pullon pois kynttilän ympäriltä. (tässä ohuen muovin etu!)

Mielestäni kynttilästä tuli hieno! Väri on herkullinen, ja malli tulee sellainen kuin pullo on.


sunnuntai 2. syyskuuta 2012

Ideapäivä

Sateinen ja tuulinen päivä ei innostanut ulos, en edes konserttiin viitsinyt lähteä, vaikka olin aikonut. Sen verran kävin ulkona, että hain puita sisään ja lämmitin uunia. Suuren osan päivää olen YRITTÄNYT surffata netissä, mikä on ollut kuitenkin aika epätoivoista, koska sivut ovat auenneet tosi hitaasti, vaikka yhteys näyttäisi olevan ihan ok. Ovatkohan kaikki muutkin tänään netissä?

Sen verran pääsin kuitenkin vierailemaan muiden tuunaussivuilla, että ilokseni huomasin tuunauksen olevan  nyt tosiaan kovasti pinnalla, mikä on hyvä asia. Aina ei tarvitse OSTAA, vaan voi TEHDÄ ITSE!

Kaikenlaisia kivoja ideoita mukaan tarttui ja niinpä kävin varastolla etsiskelemässä tuunattavaa. Seuraava projekti on tässä:
Tämän metallilankakorin olen ostanut pakastearkun pohjalle laitettavaksi, jotta sieltä on helpompi nostaa rasioita ylös. Jos pakastin on kovin täynnä, ei tämäkään auta! Nyt se kuitenkin saa toivottavasti uuden elämän!

 

torstai 30. elokuuta 2012

Hamsteri heräsi

Sisäinen hamsterini heräsi horroksestaan! Olin vähän ajatellut olla sitä herättämättä, mutta herää se näköjään herättämättäkin! Tässä on Hamsterin ensimmäiset saavutukset: Kaksi purkkia punaherukka-karviaishilloa. Hillosokerilla tietysti. Yritän välttää lisäaineita, mutta hillosokeri on poikkeus. Olen tehnyt hilloa myös tavallisella sokerilla ja intiaanisokerilla, mutta niin koostumus kuin säilyvyyskin olivat suoraan sanottuna surkeita. Niin surkeita, että en enää pilaa hyviä aineksia turhan takia. Olen siis vannoutunut Hillosokerin ystävä! Aina ei lettujen kanssa tarvitse olla mansikkahilloa, vaihtelu virkistää. 

(kuvat salamalla ja ilman) 

En tiedä miten Mangoldin siemen on joutunut käytävälle kivien väliin, mutta näyttää olevan otollinen kasvupaikka! 


Tämä herra taas nauttii kesän viimeisistä aurinkoisista päivistä seinustalla....


 ....ja nurmella!

tiistai 28. elokuuta 2012

Lisää kehystuunausta

Nämä kirpparilta ostetut kehykset eivät muuten olisi tarvinneet tuunausta, mutta molempien yläreunassa oli jotain ihme liisteriä, joka tarttui käsiin.... joten raaputin sen pois, ja sitten piti raaputella ja hioa muutkin pinnat.
Luulin töhnää ensin liimaksi, mutta se saattoi myös olla rasvaa ja pölyä, juuri sellaista mitä keittiössä esim. tuulettimen päälle kertyy.


Alakuvassa oikealla vielä käsittelemätön kehys.


...ja lopuksi vielä omakuva! 


tiistai 21. elokuuta 2012

Kehystuunausta

 En tiedä voiko tätä oikeastaan edes tuunaukseksi sanoa, koska vain hioin ruman maalin osittain pois, että sain kuluneen näköisen pinnan. Maali lähti osittain rullautumalla, joten ihmettelen, että mitähän maalia se oikeastaan oli.... 

Kehys 1 työn alla:

 Tässä valmista, kehys 2:

Kehys 3, ennen : 

ja jälkeen


Tässä vielä toinen projekti: Petsasin harmaat kehykset kolmeen kertaan pähkinän ruskeiksi. 
Lopuksi vielä lakkasin pinnan, ettei petsi karkaa omille teilleen! 



tiistai 14. elokuuta 2012

Tuloksia....!

Aiemmin laitoin kuvia yrtti-mansikkalaatikoista, ja ystäväni onkin saanut yrttilaatikot tuparilahjaksi, mutta kyllä näitä riittää myös itselle! Tässäpä pari kuvaa! Kissa tosin on myös harrastanut yrttien hoitoa, joten osa kasveista on vähän kärsinyt, eniten ne, jotka päätyivät lattialle nurinpäin! 



....ja tässä vielä komeat till ja persilja, jotka olivat hukkua muutama viikko sitten, mutta pelastuivat kuitenkin!

maanantai 13. elokuuta 2012

Ideoita pursuaa....!

Nyt voisi tehdä vaikka mitä, jos vaan ehtisi! Talossa olisi maalattavaa, mutta erityisesti haluaisin maalata tauluja! Mikä yhtäkkinen intohimo!

Olisi ihanaa päästä kutomaan mattoja, mutta kuteet on leikattava ensin. Se onkin sitten tosi hidasta puuhaa, mutta urakaksi en ota. Leikaan yhden vaatteen aina silloin kun huvittaa, ettei mene stressin puolelle. Tärkeintä kaikessa tekemisessä on, että se on hauskaa!

Kaikenlaista tuunaamista tässä myös suunnittelen. Ostin erilaisia kehyksiä, osa todella rumia. Se on hyvä se, sillä huonompaan ei siis voi enää mennä! Kunhan pääsen tuumasta toimeen, laitan kuvia.....

Mutta ensin kuva croissantista! Tein sunnuntaiaamuna purkista Danerollseja ja laitoin hilloa sisään. Tämä hillo ei pysynyt aloillaan, vaan valui ulos rullasta. Tuli pitsipyrstöinen "lintu":

Ulkona on taas ihan hurja sumu. Kosteus nousee maasta ilmaan. Tämä kuva eilen illalla:

torstai 9. elokuuta 2012

Lepopäivänä

Sunnuntaina oli kirpputorin jälkeinen lepopäivä! Kaunis ilma houkutti ulos, mutta mitään kovin erikoista en jaksannut tehdä. Sitten keksin, että tänään on hyvä päivä alkaa leikkelysten eli matonkuteiden leikkaaminen. Kaivoin kaapista muutaman vanhan trikoopaidan, joita olin säilyttänyt juuri tätä varten.
Olen ehkä joskus lapsena leikannut äidin apuna, mutta en tosiaankaan tiennyt miten pitäisi leikata, mikä leveys jne.....
Miettimällä ja kokeilemalla pääsin kuitenkin alkuun. Mukavaa pihapuuhaa kesäpäivänä!

Näistä yhdistettynä farkku-kuteisiin pitäisi siis joskus syntyä matto! Hyvä alku!

torstai 2. elokuuta 2012

Valkoista


En ole pitänyt valkoisesta enkä varsinkaan mustasta sisustuksessa, ja vaatteissakin vähänlaisesti. Mutta pari vuotta sitten iski valkoinen makuuhuoneeseen: valkoiset lakanat ja kesäksi valkoinen sääskiverkko ...kuin prinsessakatos! 
Voi miten ihanaa oli nukkua valkoisissa lakanoissa, kuin taivaassa! 

Sitten valkoinen hiipi taloon kuin varkain, tapeteissa valkoista ja hiekkaa, valkoisia kynttiläkruunuja, valkoiset verhot, valkoisia liinoja ja lopulta luonnonvalkoinen sohva! Olisikohan siinä jo päätepiste, sillä rakastan kuitenkin värejä, joten mitään White Housea tästä ei tule!

No jaa.... on myös valkoisia torkkupeittoja ja tyynyjä.....

Musta nahkasohvakin on tullut jossain välissä hankittua, sen saa poika asuntoonsa.

Tässä kuva olohuoneen nurkasta, tuossa sohvalla on aivan ihanaa ottaa päivätorkut! ....ja tuo vaalenpunainen pikku matto sohvalla on niin ihku! :D



maanantai 30. heinäkuuta 2012

Syvällisiä mietteitä sadepäivänä

Olen miettinyt, mikä tekee minut onnelliseksi. Tässä vähän listaa.... onko tämä jotenkin omituista? En tarkoita listan laatimista vaan sen sisältöä!

  • salaatin tekeminen (tämä on mun ehdoton ykkönen ja intohimoni!) 
  • vihannesten pilkkominen 
  • käsityöt 
  • pyöräily, uinti, kävely, rullaluistelu, patikointi 
  • teatterissa käynti ystävän kanssa 
  • kuohuviinipicnic ystävän kanssa  
  • juokseminen paljain jaloin (ja melkein alasti) kesäsateessa
Hmmm.... nää kaikki on lähes ilmaisia! :D

Viimeiset tapetit seinälle

TIISTAI, 10. HEINÄKUUTA 2012

Tänään olen tapetoinut, pitkästä aikaa!
Viimeinen huone on menossa. (omaa makuuhuonettani en ole aikonut tapetoida, koska siellä on ihanaa ranskalaista tapettia, jota en halua vaihtaa ...en siitäkään huolimatta, että tapetin pohjaväri on tummunut....!) Kaksi seinää neljästä sain tänään tehtyä. Kullanvärinen tapetti näyttääkin seinällä lähinnä likaiselta hiekalta! Lootus-tapetti sentään näyttää hyvältä! Siinä on jännää metallinhohtoa, mutta ei liikaa!
Odotan innolla, että saan huoneen valmiiksi ja teen siitä työhuoneeni! Luulisi työn luistavan ja menestystä satavan, kulta-valkoisessa huoneessa!
Lootus-kukka tapettia yhdellä seinän pätkällä:
 


lauantai 16. kesäkuuta 2012

Yrttitarha keittiön ikkunalla

Hassua, miten joku pikaisesti kokoon kyhätty mansikka-laatikko voi tehdä niin iloiseksi, mutta hulluilla on halvat huvit! :D
Vuorasin laatikon kenkäkaupan kassista leikatulla muovilla, tuli vedenpitävä ja siisti! Asettelin sekaisin pitkin pöytiä olleet yrtit ja salaatit kauniisti esille ja toiseen laatikkkoon kylvin uusia yrttejä ystävän tupareita ajatellen.
Paljon muutakin olen puuhaillut, mutta tämä oli niin hauskaa!
 

perjantai 15. kesäkuuta 2012

Puulaatikoita

Näin kaupassa mansikanmyyjältä yli jääneitä laatikoita. Ajattelin heti, että ne olisivat kauniita yrttilaatikoita! Niinpä pyysin saada muutaman tyhjän laatikon ja sainkin. Huomenna etsin sopivia istutusruukkuja tai -purkkeja tai rasioita, ja pistän basilikaa, tilliä ja persiljaa kasvamaan. Ystäväni saa yrttilaatikon tupaantuliaislahjaksi! Lahja, josta on iloa pitkään, mutta josta ei jää krääsää kirjahyllyyn!

tiistai 12. kesäkuuta 2012

Uusi alku ja uudet kujeet!

No niin, herätetäänpä nyt tämäkin blogi sitten henkiin lähes parin vuoden hiljaiselon jälkeen. Oikeastaan perustin blogin alunperin vain pitääkseni "atk-taitojani" yllä, mutta nyt ajattelin kirjoitella kierrätyksestä ja tuunauksesta ja laittaa kuvia omista jutuistani!